Forenings-og lagsregistreringen nærmer seg slutten.
Vi savner opplysninger bl.a. om de første idrettslagene på Tasta. Vi regner med noe kan publiseres i løpet av året.  Ansvarlig  Kjell Bols.

Registrering av jordbruket /gårdene på Tasta.
På  Lagets hjemmesider  ligger oppsettet klart for historien til ca. 100 gårdsbruk
på Øvre - og Nedre Tasta, Høye og Finnestad.
Men de aller fleste sidene er blanke.  Vi har nå registrert eierne og deres familier på de 47 brukene på Øvre Tasta fra 1865 til midten av 1950-tallet.

Dette er tatt ut fra ”Digitalarkivet”( tinglyste eiendomsdokument, folketellinger og kirkebøker )  ansvarlig  Kjell Bols.

Enok Kommedal er i gang med å samle inn  supplerende data  og resultatet vil  fortløpende bli lagt ut på hjemmesidene.  Vi er takknemlige for alle innspill, rettelser og kommentarer (  Enok Kommedal  tlf: 51 54 10 35

Kjell Bols:  bols@ tele2.no )

BIBLIOTEKET.

Lagets samling av lokallitteratur oppbevares på Tasta skole og  kan låne ut på møtene. Ansvarlig: Bjørn Roar Børresen.

SIGURD AARTUNS  fotosamling.

Laget har  fått denne til innlån,  og styret har begynt planlegging av hvordan vi kan få informasjon om de enkelte bildene, og hvordan samlingen kan registreres og sikres,

ÅRBOKEN 2010

Tema: ”Randaberg og Tasta Billag”  Et samarbeid mellom historielagene på Randaberg og Tasta .  Forfatter Svein Magne Olsen. Tasta’s medlemmer i

referansegruppen har vært:  Jan K. Torgersen, Jan og Johannes Eskeland og Kjell Bols.  Boken har vært til salgs på møtene i høst, og vi har også solgt bøker på matsentrene  lørdagene før jul.  Det har vært vanskeligere å selge boken enn vi forventet, vi bare solgt ca 100 bøker  ( det er mindre enn 1 bok pr. medlem )

Regnskapet for salget  er ikke avsluttet, men  vi er sikret at salget vil gi en liten nettogevinst.

HETLAND HERAD  1837 – 1927, et minneskrift.

Vi har fått trykt opp et lite opplag av heftet, som ble utgitt av Hetland kommune i 1937.  Det er til salgs på møtene våre( kr. 75.-  De andre historielagene i Hetland kommune har også heftene for salg.

Til side 3.